Is HR wendbaar en klaar voor de toekomst?

Tegenwoordig moet iedere organisatie en iedere medewerker wendbaar oftewel (Learning) Agile zijn om alle steeds snellere veranderingen in de toekomst aan te kunnen. Maar hoe zit dat eigenlijk met HR? Hoe Learning Agile is de HR-man of vrouw in Nederland nu eigenlijk?

Dat was de reden dat HFMtalentindex, HRcommunity en RaymakersvdBruggen de handen ineen hebben geslagen en een groot Learning Agility onderzoek hebben uitgevoerd onder HR.

De achtergrond van het onderzoek

De noodzaak van learning agile medewerkers is des te groter voor de HR-afdeling van een organisatie. Als bouwers aan de organisatie-van-de-toekomst, moet HR eerder nog dan anderen de ontwikkelingen vóór zijn, overzicht hebben van het potentieel binnen de organisatie en waar nodig de juiste mensen binnen zien te halen. De rol van personeelszaken is in hoog tempo veranderd van een meer administratieve functie (contracten en verzuimregistratie), naar vervolgens professional op het gebied van mens en werk, naar nu strategisch meepratend businesspartner. Dat betekent snel kunnen schakelen en bijsturen. Oftewel: Learning Agile zijn in het kwadraat!

Op maandag 14 december 2015 zijn de eerste onderzoeksresultaten bekend gemaakt door Prof. dr. Jaap van Muijen op het HRtop100 event.

Het verlossende antwoord

Hoe leervaardig is het HR-vak? Staan Nederlandse HR-professionals open voor verandering en zijn ze in staat om vroegtijdig bij te sturen als zich nieuwe ontwikkelingen voordoen? Het verlossende antwoord op basis van dit onderzoek: ja! HR-professionals blijken bovengemiddeld te scoren op Learning Agility.

Ook op de verschillende dimensies Change (leren door experimenteren), Results (doelgericht) en People (leren van en openstaan voor anderen) doen ze het buitengewoon goed. Daarbij vergeleken blijft Mental Agility – het analyseren van complexe problemen – wat achter. De grote motor is Self-Awareness. Dit onderdeel laat de grootste piek zien. Het feit dat HR zich sterk bewust is van de eigen sterke en zwakke kanten en de mogelijkheden ziet om zichzelf te verbeteren, is ook de stuwende kracht achter de gemiddeld hogere Learning Agility van de beroepsgroep.

Kritische noot

Mental Agility is een punt van zorg voor HR. Waar HR er op allerlei vlakken positief uitkomt, geldt dat helaas niet voor de vergelijking op het vlak van Mental Agility tussen HR en leidinggevenden in de lijn. HR-directeuren zitten op ongeveer hetzelfde niveau, maar alle andere HR-functionarissen zitten beduidend lager. HR leert beter door aan de slag te gaan, te ervaren en zaken samen op te pakken, maar is minder bezig met het nadenken en doorgronden van de situatie dan dat dat gewoon is in de lijn. Vooral in de rol van adviseur van het hogere echelon kan dit stijlverschil ongewenste afstand creëren. Moet HR haar eigen case meer gaan analyseren en strategisch onderbouwen om de impact te vergroten?

8 feiten over HR en learning agility

Wil je meer lezen over de resultaten van het HR Learning Agility onderzoek?

Download dan het artikel ‘8 feiten over HR en Learning Agility’.

Wat is learning agility?

Learning Agility is het vermogen om in nieuwe situaties snel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen. Mensen die hoog scoren op Learning Agility zullen sneller leren in nieuwe, onbekende situaties. Zij zijn sneller in staat scherp in beeld te houden wat belangrijk is, zij zullen zich een nieuwe functie sneller eigen maken en een nieuwe situatie sneller “lezen”. Dit geeft jouw organisatie een groot voordeel. Een reden waarom steeds meer organisaties de meting van Learning Agility bij selectie net zo belangrijk vinden als intelligentie en persoonlijkheid. Medewerkers die hoog scoren op Learning Agility zijn de mensen om op te bouwen in de toekomst. Niet alleen de High Potentials, maar medewerkers in alle lagen van de organisatie die het verschil kunnen en zullen maken.

Wil je meer weten over Learning Agility? Download dan de Whitepaper Learning Agility.

 

adobestock_129665462width-1440
newsletter-bg

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Vul onderstaande gegevens in zodat we je de nieuwsbrief kunnen toesturen.


Leesd meer artikelen

infographic-wellbeing-2704×1702-1-scaled
Artikel

Werven voor diversiteit – concrete tips over hoe je succesvol kunt zijn

Er zijn veel voordelen van diversiteit op de werkvloer. Maar als je een succesvolle diversite...
training_identifiera_toxiska_beteenden_map_x_feature_2000_x_1064
Artikel

Drie dingen die je kunt doen om gendergelijkheid op de werkplek te bevorderen

Gendergelijkheid in het Nederlandse bedrijfsleven? In de 100 grootste beursgenoteerde bedrijv...

Ontdek ons platform

Wil je meer weten over ons platform? Je krijgt inzicht in de tool en hoe het kan zorgen voor een duurzaam proces van werving en ontwikkeling van medewerkers en leidinggevenden - en dus ook voor jouw organisatie.

Deze website maakt gebruik van cookies.

Cookies ("cookies") bestaan uit kleine tekstbestanden. De tekstbestanden bevatten gegevens die op uw apparaat worden opgeslagen. Om bepaalde soorten cookies te kunnen plaatsen, hebben we uw toestemming nodig.
Wij bij Assessio maken gebruik van deze soorten cookies.
Klik hier om ons cookiebeleid te lezen en meer te weten te komen over welke cookies we gebruiken en hoe lang ze worden opgeslagen.

Manage your cookie-settings

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn cookies die geplaatst moeten worden voor fundamentele functies op de website om te werken. Fundamentele functies zijn bijvoorbeeld cookies die nodig zijn voor het gebruik van menu's en om te navigeren op de website.

Functionele cookies

Functionele cookies moeten worden geplaatst zodat de website functioneert zoals u verwacht. Bijvoorbeeld om te onthouden welke taal u verkiest, te weten of u bent ingelogd, de website veilig te houden, inloggegevens te onthouden of om producten op de website te sorteren op de manier die u verkiest.

Cookies voor statistieken

Om te weten hoe u interactie heeft met de website, plaatsen we cookies om statistieken te verzamelen. Deze cookies anonimiseren persoonlijke gegevens.

Cookies voor het meten van advertenties

Om een betere service en ervaring te kunnen bieden, plaatsen we cookies om marketing op maat voor u te maken. Een ander doel van deze plaatsing is om producten of diensten aan u te verkopen, op maat gemaakte aanbiedingen te doen of te marketen en aanbevelingen te geven over nieuwe concepten op basis van wat u eerder bij ons heeft gekocht.

Cookies voor het meten van advertenties bij gebruikers

Om relevante advertenties te tonen, plaatsen we cookies om advertenties op maat voor u te maken.

Cookies voor gepersonaliseerde advertenties

Om relevante en persoonlijke advertenties te tonen, plaatsen we cookies om unieke aanbiedingen te bieden die zijn afgestemd op uw gebruikersgegevens.