Kies gericht je studie

Toekomst uitstippelen met de FutureMe 

Werktuigbouwkunde, biologie, communicatie. Of misschien toch filosofie? Je studiekeuze is bijna oneindig. En het laatste wat je wilt, is een verkeerde keuze maken. FutureMe helpt je om dat te voorkomen. Evelien Schram en Susanne Ecker vertellen over dit nieuwe programmaonderdeel.  

Om een goede studiekeuze te maken, moet je weten wie je bent, wat je wilt en wat je kunt. Je moet jezelf kennen, maar ook weten welke aspecten van je passies en talenten je wilt gebruiken om een keuze te maken. Daarom krijg je bij Luzac al vanaf de brugklas TIM-lessen (This Is Me-lessen). Je werkt daarin aan je persoonlijke ontwikkeling met onder meer interactieve opdrachten, bordspellen en gesprekken.  

FutureMe  

Al een aantal jaren biedt Luzac een extra tool voor alle eindexamenleerlingen: FutureMe. Deze tool is in samenwerking met HFMtalentindex gemaakt. “Het is een onderdeel van de TIM-lessen”, vertelt Susanne, projectmanager onderwijsbeleid bij Luzac. “Je krijgt drie vragenlijsten over je competenties, drijfveren en interesses. De antwoorden die je geeft, zijn altijd goed, omdat het jouw antwoorden zijn. Als je de vragenlijsten hebt ingevuld, krijg je een rapport met advies over de werkgebieden waar je waarschijnlijk het best tot je recht komt, zoals in de marketing of bij de politie.” 

Aanpassingen voor leerlingen 

De vragenlijsten van HFMtalentindex bestaan al langer, maar zijn vooral gericht op mensen die al aan het werk zijn. “Om de tool geschikt te maken voor leerlingen, hebben we een aantal zaken aangepast”, vertelt Evelien, managing director Nederland bij HFMtalentindex. “De vragen zijn anders geformuleerd en uit de zakelijke context gehaald, zodat ook leerlingen ze kunnen beantwoorden. Daarnaast is het rapport gewijzigd, met een heldere uitleg en duidelijke afbeeldingen.” Susanne vult aan: “Die nieuwe vorm bevalt zo goed, dat HFMtalentindex die nu ook voor volwassenen gebruikt”.  

Beter inzicht  

Maar waarom wordt deze tool bovenop de TIM-lessen gebruikt? “De consequenties wat betreft tijd en geld zijn groot als je een studiekeuze maakt waar je later spijt van krijgt”, legt Susanne uit. “Door deze test krijg je een beter inzicht in waar je krachten liggen. En door die antwoorden in een rapport te bundelen, kun je een betere studiekeuze maken. Je kunt namelijk niet verkeerd kiezen als je er bewust mee bezig bent geweest.” 

Leerlingen blij, ouders blij  

Hoe de FutureMe bevalt? Heel positief, vertellen Evelien en Susanne. “Een leerling vroeg me waarom deze test niet ook al in een eerder jaar gedaan kon worden”, zegt Susanne. Maar ook ouders zijn tevreden. “De moeder van een van de leerlingen kwam naar ons toe”, vertelt Evelien. “Ze zei dat haar dochter mede door FutureMe een spot on studiekeuze had gemaakt, en vroeg of haar zoon dezelfde test mocht maken.” Voorlopig blijft FutureMe dus in het TIM-programma zitten!  

Dit artikel is eerder verschenen in LUZAC|MAG, winter 2018/2019