Online assessments helpen bij de ontwikkeling van EVV’s en teamleiders

Veranderingen in de zorg stellen andere eisen aan de Eerst Verantwoordelijk Verzorgenden (EVV’s) en teamleiders. Met een online ontwikkelassessment bracht Pro Senectute per medewerker de ontwikkelmogelijkheden en -behoeften in kaart. Na een nabespreking met hun leidinggevende zijn EVV’s en teamleiders nu gerichter aan de slag met hun ontwikkeling.

Uitdaging

Net als veel andere zorginstellingen maakt Pro Senectute de afgelopen jaren een flinke cultuuromslag door. De organisatie moet steeds meer verantwoording afleggen over de kwaliteit die zij levert en toezien op de financiële kaders waarbinnen dat gebeurt.

Marjon van Wijnbergen, Hoofd Personeel & Organisatie bij Pro Senectute, merkte dat veel EVV’s moeite hadden om zich deze nieuwe rol eigen te maken en dat hun teamleiders zoekende waren naar de juiste aansturing. ‘Onze EVV’s zijn gewend zorg te bieden en doen dat uitstekend. Maar we vragen nu veel meer van ze. Ik vind het belangrijk dat wij ze daarvoor goed in het zadel helpen.’

Oplossing

HFM stelde voor om alle 40 EVV’s en 9 teamleiders een online ontwikkelassessment te laten doen, gevolgd door een ontwikkelgesprek tussen medewerker en leidinggevende. ‘Wat mij aansprak in dit voorstel, is dat we het project in eigen hand hielden. Je kunt het voeren van ontwikkelgesprekken natuurlijk uitbesteden aan een psycholoog. Maar uiteindelijk gaat het erom dat medewerkers een band opbouwen met hun leidinggevenden, waarin hun ontwikkeling voortdurend op de agenda staat.’ Voor de EVV’s en teamleiders werden vooraf informatiesessies georganiseerd om hun vragen te beantwoorden en hun zorgen weg te nemen. Van Wijnbergen: ‘We zijn heel transparant geweest in waarom we dit deden en hebben benadrukt dat niemands baan ter discussie stond.’

Pro Senectute haalt meer rendement uit talent met HFM

Teamleiders voerden op basis van het online assessment ontwikkelgesprekken met alle EVV’s. ‘Ook voor de teamleiders was dat best spannend. Soms stonden er ferme uitspraken in de rapporten. Maar ze hebben allemaal goede gesprekken gevoerd. Het assessmentrapport helpt om medewerkers een spiegel voor te houden. Dat versterkt de relatie. Ik verwacht ook dat de volgende functioneringsgesprekken daardoor meer diepgang krijgen.’

In de uitslagen van de online assessments viel ook een collectief aandachtspunt op: veel EVV’s hebben moeite met het overtuigen van hun omgeving. Daar gaat dit jaar dan ook extra aandacht naar uit in de intervisiesessies voor EVV’s. Van Wijnbergen: ‘We hebben unaniem geconcludeerd dat dit een goed traject was. Maar het was slechts een begin. Nu willen we verder.’