Op zoek naar Staples-DNA: de ideale medewerker voor elke Stapleswinkel

De medewerker maakt het verschil bij Staples, marktleider in kantooroplossingen. Het wereldwijd opererende bedrijf (90.000 medewerkers, waarvan 10.000 in Europa) steekt daarom veel tijd en geld in training. Door in Nederland HFMtalentindex in te zetten bij de selectie van sales en management potentials, is het personeelsverloop flink teruggelopen en daarmee ook de trainingskosten. Ook in andere Europese landen gebruikt Staples inmiddels de online selectie assessments.

Uitdaging

“Persoonlijke aandacht en service is ons handelsmerk”, zegt Frans Kools, directeur HR voor Staples Europe. “Dat is dé toegevoegde waarde van onze winkels naast bestellen via internet. Onze medewerkers gaan in gesprek met de klant. Zo gaat die met het juiste product naar huis. En een tevreden klant komt terug; juist ook voor de persoon die hem de vorige keer zo goed heeft geholpen. Vandaar dat we meer dan anderen investeren in opleiding en coaching op de winkelvloer. Tegelijk wil je geen geld verbranden door mensen op te leiden die snel weer weg zijn. Dan is het essentieel aan de voorkant goed te selecteren. We hebben daarom een profiel gemaakt van de ideale medewerker, op basis van onze meest succesvolle medewerkers en leidinggevenden. Goede communicatievaardigheden om te beginnen en relatiebouwers in plaats van pure verkopers.”

Oplossing

Sinds 2013 selecteert Staples in Nederland aankomend accountmanagers, teamleiders en storemanagers online via HFMtalentindex en op basis van het vastgestelde ‘Staples-DNA’. Kools: “Voorheen keek elke winkel met een eigen blik naar kandidaten. Daar kwamen dus verschillende keuzes uit. Nu kunnen we eenduidiger selecteren op dat ideale DNA en voorspellen de online assessments of mensen succesvol zullen zijn. Voor dezelfde functies rollen er dus in principe dezelfde mensen uit. Dat inderdaad de goede mensen op de goede plek terecht komen, zie je terug in het personeelsverloop. Voorheen ging een groot aantal accountmanagers binnen een jaar weg, omdat we onvoldoende in staat waren op de juiste competenties te selecteren. Nu komt dat nog maar zelden voor.”

Staples haalt meer rendement uit talent met HFMtalentindex

Inmiddels is HFMtalentindex als instrument ook geïntroduceerd in andere Europese landen. Leidinggevenden hebben ter kennismaking zelf de tests gedaan, de uitkomsten besproken en zijn getraind in het lezen van de testresultaten. “Dankzij HFMtalentindex voelen ze zich gesterkt in hun keuzes. Het is een goed doordacht systeem, gebaseerd op bewezen ervaring en het past bij het professionaliseren van onze organisatie. Soms is er discussie over een onderdeel van het vastgestelde DNA-profiel, maar dan gaat het om de bandbreedte van een kenmerk. Het ideaalplaatje is niet wezenlijk aangepast. Logisch, want de ideale medewerker is voor elke Staples-winkel gelijk, of die nu in Oslo staat of in Albufeira. Die bepaalt wie we zijn en hoe de klant ons ziet. De selectie daarvan wil je dus niet aan het toeval overlaten.”